Педагогічне кредо: ,,Щоб бути хорошим учителем, потрібно любити те, що викладаєш, і тих, кому
викладаєш''.
Часто
запитую себе:,,Яку ж людину можна назвати компетентною?” На мою думку,
компетентна людина – це сформована особистість, яка здатна брати на себе
відповідальність у різних ситуаціях й готова розширювати кордон своїх знань й
удосконалювати їх.
Проаналізувавши свою роботу в педагогічній
діяльності, а також прослухавши навчальні вебінари, я спробувала сформулювати
основні складові компетентнісного підходу в педагогічній діяльності.
1.Знання, але не проста
інформація, а інформація, що швидко змінюється, яку необхідно вміти знайти,
відсіяти від непотрібної, перевести в досвід власної діяльності
2. Уміння
використовувати ці знання в конкретній ситуації, розуміння, яким способом можна
отримати ці знання.
3. Адекватне оцінювання –
себе, світу, свого місця у світі, конкретних знань, необхідності або
непотрібності їх для своєї діяльності, а також метод їх отримання або
використання.
Мій педагогічний досвід показує, що
використання ІКТ на уроках музичного мистецтва й мистецтва сприяє всебічному
розвитку природних і творчих здібностей учнів. Базовою освітньою технологією,
яка підтримує компетентнісний підхід, є метод проєктів, який я стараюся
використовувати у своїй педагогічній практиці. На мою думку, саме він дозволяє
з легкістю створити умови для самостійної пошукової діяльності учнів і
вирішення проблем. При цьому мета вчителя – створення ситуацій, у яких
формуються комунікативні, інформаційні та проблемні компетентності. Звичайно, я
не весь навчальний процес будую на основі практичної діяльності. Компетентності
формуються і при використанні дослідницьких методів, методів практичних
ситуацій на уроці, методів моделювання, дискусійних, сюжетної гри тощо.
Головний акцент ставлю на активне включення в діяльність самих дітей.
У своїй практиці застосовую інформаційну
компетентність, адже всі діти вчаться працювати з текстами підручника. Однак,
текст підручника є вторинною інформацією. Прагну навчити учнів працювати з
первинною інформацією, тією, яка не була оброблена й представлена в підручнику.
Це тексти історичних джерел, словники, енциклопедії, спостереження за різними
явищами.
Важливим етапом на моїх уроках є робота учнів
у групах. Власне тут виявляється кооперативна компетентність, яка передбачає
вміння самостійно знаходити партнерів для співпраці й об’єднуватися з ними в
групи; розподіляти між учасниками групи завдання й ролі; діяти в якості
ситуативного лідера групи і в якості виконавця; координувати свої дії з діями
інших членів групи,які виконують певні завдання; аналізувати й вирішувати
проблеми, які перешкоджають ефективності роботи команди; здійснювати колективне
підведення підсумків, включаючи самооцінку колективної діяльності і її
результатів.
Саме в такій роботі провідне місце займає
рефлексивна компетентність, яка є дуже важливою для подальшої успішної
реалізації дитини в житті.
Хочу навести декілька прикладів використання
елементів компетентнісного підходу.
Розвиток інформаційної компетентності. 5
клас. Музичне мистецтво. Узагальнювальний
урок. Урок починається з відгадування кросворда й визначення теми і завдань уроку.
Потім весь клас перетворюється в наукову станцію. Іде самостійна дослідницька
робота учнів. Діти діляться на групи. Перед кожною групою стоїть певне
завдання. У кінці уроку здобувачі освіти захищають свої міні – дослідження,
використовуючи малюнки, реферати. Наприкінці проводиться тест. У процесі таких
завдань розвивається пізнавальний інтерес, уміння вибирати із загального
матеріалу головне і його систематизувати.
Будучи класним керівником, я проводжу різні
виховні заходи. Один з них – “Я і мої права”. Діти, працюючи в групах, з’ясували проблеми школяра. Давали своє
уявлення прав на життя, захист, лікування, освіту і т.п. На різних прикладах
розбирали порушення прав дітей. Я допомагала учням спрогнозувати правильну
поведінку. Саме в таких ситуаціях розвивається проблемна й соціальна
компетентність дитини, адже вона почуває себе не тільки учнем, але й членом
класного, шкільного колективу, громадянином своєї країни.
Розвиток рефлексивної компетентності.
Якщо
веду урок традиційно, за планом, використовую метод роботи “ Сходинка успіху ”.
Виділяю й пишу на дошці етапи
діяльності. У кінці уроку – рефлексія: учні оцінюють свою роботу на кожному етапі у
вигляді сходинок, що ведуть до успіху.
Не можу жити спокійно й нудно, постійно щось шукаю, вигадую, чогось навчаюсь і все нове й цікаве намагаюся втілити в практику, працюючи з дітьми. Обожнюю комп’ютерні технології, із задоволенням створюю мультимедійні презентації, інтерактивні ігри для уроків музичного мистецтва: “ Хто найрозумніший ”, ”Дерево запитань і відповідей”, “ Хрестики – нулики”,“ Музичні розумники ”, “Музичні пазли”, - адже для такої роботи в нашому закладі є всі умови.
Під час роботи творчої групи вчителів
мистецької освітньої галузі щедро ділюся своїми надбаннями. Відчуваючи, шо мій
досвід сучасний, актуальний, цікавий іншим колегам, я створила блог учителя
музичного мистецтва, де хочу знайомити зі своїми надбаннями освітянську
інтернет- спільноту.
Коментарі
Дописати коментар