Моє педагогічне есе

 

                                                    

 Педагогічне кредо: ,,Щоб бути хорошим учителем, потрібно любити те, що викладаєш, і тих, кому викладаєш''.

Часто запитую себе:,,Яку ж людину можна назвати компетентною?” На мою думку, компетентна людина – це сформована особистість, яка здатна брати на себе відповідальність у різних ситуаціях й готова розширювати кордон своїх знань й удосконалювати їх.

  Проаналізувавши свою роботу в педагогічній діяльності, а також прослухавши навчальні вебінари, я спробувала сформулювати основні складові компетентнісного підходу в педагогічній діяльності.

  1.Знання, але не проста інформація, а інформація, що швидко змінюється, яку необхідно вміти знайти, відсіяти від непотрібної, перевести в досвід власної діяльності

  2. Уміння використовувати ці знання в конкретній ситуації, розуміння, яким способом можна отримати ці знання.

  3. Адекватне оцінювання – себе, світу, свого місця у світі, конкретних знань, необхідності або непотрібності їх для своєї діяльності, а також метод їх отримання або використання.

  Мій педагогічний досвід показує, що використання ІКТ на уроках музичного мистецтва й мистецтва сприяє всебічному розвитку природних і творчих здібностей учнів. Базовою освітньою технологією, яка підтримує компетентнісний підхід, є метод проєктів, який я стараюся використовувати у своїй педагогічній практиці. На мою думку, саме він дозволяє з легкістю створити умови для самостійної пошукової діяльності учнів і вирішення проблем. При цьому мета вчителя – створення ситуацій, у яких формуються комунікативні, інформаційні та проблемні компетентності. Звичайно, я не весь навчальний процес будую на основі практичної діяльності. Компетентності формуються і при використанні дослідницьких методів, методів практичних ситуацій на уроці, методів моделювання, дискусійних, сюжетної гри тощо. Головний акцент ставлю на активне включення в діяльність самих дітей.

  У своїй практиці застосовую інформаційну компетентність, адже всі діти вчаться працювати з текстами підручника. Однак, текст підручника є вторинною інформацією. Прагну навчити учнів працювати з первинною інформацією, тією, яка не була оброблена й представлена в підручнику. Це тексти історичних джерел, словники, енциклопедії, спостереження за різними явищами.

  Важливим етапом на моїх уроках є робота учнів у групах. Власне тут виявляється кооперативна компетентність, яка передбачає вміння самостійно знаходити партнерів для співпраці й об’єднуватися з ними в групи; розподіляти між учасниками групи завдання й ролі; діяти в якості ситуативного лідера групи і в якості виконавця; координувати свої дії з діями інших членів групи,які виконують певні завдання; аналізувати й вирішувати проблеми, які перешкоджають ефективності роботи команди; здійснювати колективне підведення підсумків, включаючи самооцінку колективної діяльності і її результатів.

  Саме в такій роботі провідне місце займає рефлексивна компетентність, яка є дуже важливою для подальшої успішної реалізації дитини в житті.

  Хочу навести декілька прикладів використання елементів компетентнісного підходу.

  Розвиток інформаційної компетентності. 5 клас. Музичне мистецтво.  Узагальнювальний урок. Урок починається з відгадування кросворда й визначення теми і завдань уроку. Потім весь клас перетворюється в наукову станцію. Іде самостійна дослідницька робота учнів. Діти діляться на групи. Перед кожною групою стоїть певне завдання. У кінці уроку здобувачі освіти захищають свої міні – дослідження, використовуючи малюнки, реферати. Наприкінці проводиться тест. У процесі таких завдань розвивається пізнавальний інтерес, уміння вибирати із загального матеріалу головне і його систематизувати.

  Будучи класним керівником, я проводжу різні виховні заходи. Один з них – “Я і мої права”. Діти, працюючи в групах, зясували проблеми школяра. Давали своє уявлення прав на життя, захист, лікування, освіту і т.п. На різних прикладах розбирали порушення прав дітей. Я допомагала учням спрогнозувати правильну поведінку. Саме в таких ситуаціях розвивається проблемна й соціальна компетентність дитини, адже вона почуває себе не тільки учнем, але й членом класного, шкільного колективу, громадянином своєї країни.

  Розвиток рефлексивної компетентності.

Якщо веду урок традиційно, за планом, використовую метод роботи “ Сходинка успіху ”. Виділяю й  пишу на дошці етапи діяльності. У кінці уроку – рефлексія:  учні оцінюють свою роботу на кожному етапі у вигляді сходинок,  що ведуть до успіху.

  Не можу жити спокійно й нудно, постійно щось шукаю, вигадую, чогось навчаюсь і все нове й цікаве намагаюся втілити в практику, працюючи з дітьми. Обожнюю комп’ютерні технології, із задоволенням створюю мультимедійні презентації, інтерактивні ігри для уроків музичного мистецтва: “ Хто найрозумніший ”, ”Дерево запитань і відповідей”, “ Хрестики – нулики”,“ Музичні розумники ”, “Музичні пазли”, - адже для такої роботи в нашому закладі є  всі умови.

  Під час роботи творчої групи вчителів мистецької освітньої галузі щедро ділюся своїми надбаннями. Відчуваючи, шо мій досвід сучасний, актуальний, цікавий іншим колегам, я створила блог учителя музичного мистецтва, де хочу знайомити зі своїми надбаннями освітянську інтернет- спільноту.

Коментарі